Základná škola s materskou školou Záriečie
Dodatok
k školskému vzdelávaciemu programu
zamerané na manažment dažďových vôd a klimatické zmeny
Názov Projektu: „Voda a klíma v našej škole“
Program: Prispôsobenie sa zmene klímy- prevencia povodní a sucha
Číslo projektu: ACC03001
 

www.eeagrants.org
V Záriečí dňa: 2. 9. 2014 Vypracovala: Mgr. Vráblová Natália
| 
 Vzdelávacia oblasť :  | 
 Prispôsobenie sa zmene klímy  | 
| 
 Názov témy:  | 
 Voda a klíma v našej škole  | 
| 
 Časový rozsah výučby  | 
 4 hodiny, 36 hodín ročne  | 
| 
 Ročník  | 
 Prvý až deviaty  | 
| 
 Škola  | 
 ZŠ s MŠ Záriečie  | 
| 
 Názov dodatku k ŠkVP  | 
 Voda a klíma v našej škole  | 
| 
 Kód a názov ŠVP  | 
 ISCED 1  | 
| 
 Stupeň vzdelania  | 
 primárne vzdelanie  | 
| 
 Dĺžka štúdia  | 
 5 rokov  | 
| 
 Forma štúdia  | 
 denná  | 
| 
 Vyučovací jazyk  | 
 slovenský  | 
Cieľom tohto dokumentu je:
- učiť žiakov o životnom prostredí – získavať vedomosti, ktoré pomáhajú zvýšiť a rozvíjať vnímavosť žiakov a uvedomovať si problémy klimatických zmien
 - učiť žiakov prostredníctvom životného prostredia – rozvíjať zručnosti žiakov, ktoré umožňujú riešiť využitie dažďovej vody
 - vychovávať žiakov pre životné prostredie – rozvíjať pozitívne hodnoty a postoje žiakov a viesť ich k priamej účasti na zveľaďovaní životného prostredia školy
 - umožniť žiakom realizovať nápady a inovatívne riešenia využitia dažďovej vody a pod vplyvom vlastných inšpirácii pôsobiť na svoje rodiny a dospelú generáciu
 - rozšíriť vedomosti žiakov týkajúcich sa úlohy vody v krajine a klimatických zmien
 
Charakteristika programu:
Učebný program umožňuje chápať, analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a jeho životným prostredím, najmä zmeny životného prostredia a klímy. Program je zameraný na chápanie živej a neživej prírody ako celku. To predstavuje poznanie vplyvu človeka na životné prostredie, a jeho následky ako sú extrémne výkyvy počasia, nárast povodní a závažného sucha, vysychanie riek a ubúdanie sladkej vody. Následky vplyvu človeka na životné prostredie pozorujeme prostredníctvom svojho okolia, školského areálu, okolia rieky Biela voda, priamym pobytom v prírode. Program vedie k schopnosti triediť informácie a poznatky, využívať ich v praktickom živote, rozvíjať aktívny a pozitívny vzťah k životnému prostrediu a ochrane neživých zložiek prostredia, vody. V tematickom celku Voda a klíma v našej škole sa používajú prvky už existujúcich predmetov – prírodoveda, vlastiveda, biológia, chémia, fyzika, občianska, hudobná a výtvarná výchova. Vyučovacie hodiny sa budú pravidelne striedať a svojimi úlohami a obsahom nadväzovať na 1.až 9. ročník.
Výchovno-vzdelávacie stratégie:
- zvyšovať povedomie v oblasti prispôsobovania sa zmene klímy
 - rozvíjať schopnosti a zručnosti pri riešení praktických aktivít
 - vedieť analyzovať situáciu, spracovať jednoduché správy z pozorovaní, hľadať odpovede a prinášať riešenia
 - rozvíjať zručnosti pri pestovaní a ošetrovaní rastlín, pri práci na školskom pozemku
 - rozvíjať pozitívny vzťah k životnému prostrediu a jeho ochrane
 - vedieť spracovať jednoduchú správu z pozorovania a prezentovať jednoduchý projekt so zameraním na ciele, výsledky a ich využitie
 - zrozumiteľne prezentovať svoje poznatky žiakom a širokej verejnosti
 - využívať tvorivosť a nápaditosť, tvoriť závery na základe zistení, skúmaní alebo riešení úloh
 - vyjadrovať svoje názory, postoje a skúsenosti
 - pracovať v skupinách, vzájomne si radiť a pomáhať
 - prezentovať výsledky svojej a skupinovej činnosti, vedieť zhodnotiť vlastné výkony
 - používať správne postupy a techniky pri praktických činnostiach
 - dodržiavať pravidlá bezpečnosti a ochrany zdravia
 - rozvíjať zručnosti pri práci s prírodninami a pri terénnych pozorovaniach
 
Metódy vyučovania
Pri voľbe vyučovacích metód a foriem prihliada učiteľ na usporiadanie obsahu vyučovania, vlastné činnosti žiakov zacielené na dosiahnutie stanovených cieľov a kľúčových kompetencií žiakov.
Voľba metód závisí od obsahu učiva, cieľov vyučovacej hodiny, vekových a iných osobitostí žiakov a aktuálneho materiálneho vybavenia.
Metódy a formy výučby sú:
- dialóg a diskusia
 - rozprávanie, opis
 - práca s pojmami (tajnička)
 - pokus- metóda názorného príkladu
 - praktické pozorovanie v prírode
 - aktivity a pracovné listy, tajničky
 
Organizačné formy
Z organizačných foriem sa uplatňuje:
- výkladová vyučovacia hodina kombinovaná s tvorivou samostatnou prácou žiakov
 - praktická aktivita , projekt, samostatné pozorovanie
 - terénne práce a pozorovania
 
Obsah vzdelávania
Obsah vzdelávania učebného programu je organicky spojený s obsahom vzdelávania v týchto tematických celkoch:
- Voda v prírode, vôkol nás a premeny počasia
 - Voda pre život -význam vody pre rastliny, zvieratá a človeka
 - Vlastnosti vody
 - Rozdelenie vôd podľa pôvodu a použitia
 - Kolobeh vody v prírode
 - Zrážková voda
 - Voda ako životný priestor pre rastliny a živočíchy
 - Vodné ekosystémy
 - Vplyv vody na životné podmienky a procesy organizmov
 - Globálne ekologické problémy a ich dôsledky
 
- znečistenie vôd
 - kyslé dažde
 - topenie sa ľadovcov
 - klimatické zmeny
 
- Čistenie odpadovej vody
 - Ochrana ŽP a vody
 - Využitie a manažment dažďových vôd
 - Prispôsobenie sa zmenám klímy
 
Obsahový a výkonový štandard pre 1.– 9. ročník
I. stupeň
1.ročník
| 
 Tematický celok  | 
 Téma  | 
 Obsahový štandard  | 
 Výkonový štandard  | 
 ČD predmet  | 
| 
 Voda v prírode  | 
 Rôzne podoby vody  | 
 Okolie – kde všade je voda  | 
 Pozorovanie vody v prírode, na školskom pozemku  | 
 1 
 PDA  | 
| 
 Voda v prírode  | 
 Ročné obdobia, počasie  | 
 Voda počas ročných období, dažďová voda  | 
 Orientovanie sa v ročných obdobiach, hodnotenie zmien počasia  | 
 2 PDA VYV  | 
| 
 Voda pre život, význam vody pre živé organizmy  | 
 Voda, rastliny a živočíchy  | 
 Význam vody pre živé organizmy  | 
 Pochopenie významu vody  | 
 1 SJL  | 
2.ročník
| 
 Tematický celok  | 
 Téma  | 
 Obsahový štandard  | 
 Výkonový štandard  | 
 ČD predmet  | 
| 
 Voda v prírode, zrážková voda  | 
 Dažďová voda  | 
 Ako vzniká dážď?  | 
 Pozorovanie odparovania dažďovej vody  | 
 
 1 PDA  | 
| 
 Voda v prírode, kolobeh vody  | 
 Kolobeh vody v prírode a ročné obdobia  | 
 Kolobeh vody – najväčší pohyb v prírode  | 
 Vedieť popísať vodný cyklus, vyhodnotiť zmeny počasia a zmeny skupenstiev vody  | 
 
 1 VYV  | 
| 
 Význam vody pre človeka a životné prostredie  | 
 Čo môžem urobiť ja pre ŽP  | 
 Šetrenie pitnej vody  | 
 Uvedomenie si potreby šetrenia vody  | 
 2 SJL VYV  | 
3.ročník
| 
 Tematický celok  | 
 Téma  | 
 Obsahový štandard  | 
 Výkonový štandard  | 
 ČD predmet  | 
| 
 Vlastnosti vody  | 
 Senzorické(zmyslové) vlastnosti vody, fyzikálne vlastnosti vody  | 
 Farba, pach, chuť vody, teplota, hustota, povrchové napätie vody  | 
 Uvedomiť si, že voda, ktorá vyzerá čistá, nemusí byť pitná  | 
 
 1 
 PDA  | 
| 
 Vlastnosti vody, skupenstva vody  | 
 Skupenstva vody  | 
 Tuhé, kvapalné a plynné skupenstvo vody  | 
 Vedieť vyhodnotiť zmeny počasia a skupenstiev vody(pozorovanie na školskom pozemku) 
 Dramatizácia  | 
 
 2 
 PDA 
 
 
 SJL  | 
| 
 Kolobeh vody 
  | 
 Ročné obdobia a kolobeh vody  | 
 Vytvoriť minimodel kolobehu vody  | 
 Vyjadriť umeleckými prostriedkami vlastné predstavy kolobehu vody  | 
 
 1 
 VYV  | 
4.ročník
| 
 Tematický celok  | 
 Téma  | 
 Obsahový štandard  | 
 Výkonový štandard  | 
 ČD predmet  | 
| 
 Vodné ekosystémy  | 
 Vodný ekosystém – flóra, Rastliny a voda  | 
 Riasy a since  | 
 Vedieť , že v stojatých vodách žijú a rozmnožujú sa jednobunkové riasy a sinice, ktoré spôsobujú úhyn vodných organizmov  | 
 
 1 
 
 VYV  | 
| 
 Voda ako životný priestor organizmov  | 
 Vodný ekosystém – fauna. Živočíchy a voda.  | 
 Spôsoby viazania sa na vodné prostredie  | 
 Vysvetliť, že pri vode sú aj živočíchy, ktoré vo vode hľadajú obživu alebo sa rozmnožujú  | 
 
 1 
 VYV  | 
| 
 Globálne ekologické problémy a ich dôsledky 
  | 
 Prečo je také teplo?  | 
 Globálne otepľovanie  | 
 Dôsledky otepľovania na živú prírodu  | 
 
 2 
 INF  | 
II. stupeň
- ročník
 
| 
 Tematický celok  | 
 Téma  | 
 Obsahový štandard  | 
 Výkonový štandard  | 
 ČD predmet  | 
| 
 Vodné ekosystémy  | 
 Vodný ekosystém: prírodné a umele vodné ekosystémy  | 
 Samočistiaca schopnosť vody stojatej a tečúcej vody  | 
 Uviesť vlastnosti vody dôležité pre život organizmov, uviesť príklad znečistenia vody  | 
 1 
 BIO  | 
| 
 Vodné ekosystémy  | 
 Potravové vzťahy vo vodnom ekosystéme  | 
 Potravové vzťahy rôznych vodných ekosystémov  | 
 Vysvetliť, že každý vodný organizmus má svoj význam  | 
 1 
 BIO  | 
| 
 Voda ako životný priestor organizmov  | 
 Biomonitoring stojatej a tečúcej vody  | 
 Určovanie drobných vodných organizmov  | 
 Vedieť určiť vodné organizmy, vysvetliť ich význam  | 
 1 
 PVC  | 
| 
 Globálne ekologické problémy a ich dôsledky 
  | 
 Topenie sa ľadovcov  | 
 Topenie sa ľadovcov ako následok klimatických zmien  | 
 Vedieť vysvetliť negatívne dôsledky otepľovania klímy  | 
 1 
 
 GEO  | 
- ročník
 
| 
 Tematický celok  | 
 Téma  | 
 Obsahový štandard  | 
 Výkonový štandard  | 
 ČD predmet  | 
| 
 Voda v prírode, vôkol nás a zmeny počasia  | 
 Meranie objemu kvapalného telesa  | 
 Vymeriavanie objemu dažďovej vody na školskom pozemku  | 
 Poukázať na rôzne množstvo dažďovej vody, intenzívnosť zrážkovej činnosti  | 
 1 
 FYZ  | 
| 
 Voda pre život  | 
 Rastlinná a živočíšna bunka, jej zloženie  | 
 Voda – hlavná zložka rastlinných a živočíšnych buniek  | 
 Vysvetliť význam vody na bunkovej úrovni  | 
 1 
 BIO  | 
| 
 Vplyv vody na životné podmienky  | 
 Človek a voda, využitie vody, nepriama spotreba vody  | 
 Narastajúca spotreba vody a využitie sladkej vody  | 
 Objasniť, prečo spotreba vody stále stúpa, poukázať na nutnosť šetrenia  | 
 1 
 INF  | 
| 
 Voda ako životný priestor organizmov 
  | 
 Kvalita vody, jej význam pre organizmy  | 
 Zisťovanie kvality vody pomocou vodných bezstavovcov  | 
 Poukázať na to, že vodné bezstavovce nám prezradia kvalitu vody a stupeň jej znečistenia  | 
 1 
 
 BIO  | 
- ročník
 
| 
 Tematický celok  | 
 Téma  | 
 Obsahový štandard  | 
 Výkonový štandard  | 
 ČD predmet  | 
| 
 Voda v prírode, vôkol nás a zmeny počasia  | 
 Vyhotovenie meteorologickej záchytnej stanice a umiestnenie na školskom pozemku  | 
 Zachytávanie a meranie množstva dažďovej vody na školskom pozemku v rôznych ročných obdobiach  | 
 Poukázať na rozličné množstvo zrážok ako následok extrémnych výkyvov počasia  | 
 
 1 
 FYZ  | 
| 
 Voda v prírode, zrážková voda a zmeny počasia  | 
 Modelovanie dažďa, zrážkomer  | 
 Vyhotovenie zrážkomera, meranie zrážok  | 
 Poukázať na rozličné množstvo zrážok ako následok extrémnych výkyvov počasia  | 
 
 1 
 FYZ  | 
| 
 Voda pre život, význam vody pre človeka  | 
 Zásady správnej výživy, pitný režim  | 
 Dôsledky zlého stravovania, zásady správnej výživy, pitný režim  | 
 Uviesť príklad správneho zloženia stravy pre človeka, príklad škodlivosti nedostatočného a nadmerného pitia  | 
 
 1 
 BIO  | 
| 
 Voda v prírode, vôkol nás  | 
 Rozdelenie vôd podľa výskytu a významu  | 
 Zrážková, povrchová, podzemná a minerálna Pitná, úžitková, odpadová, destilovaná voda  | 
 Poznať rozdelenie vôd podľa výskytu a použitia, vysvetliť rozdiely medzi rôznymi druhmi vôd  | 
 
 1 
 CHE  | 
8.ročník
| 
 Tematický celok  | 
 Téma  | 
 Obsahový štandard  | 
 Výkonový štandard  | 
 ČD predmet  | 
| 
 Vlastnosti vody  | 
 Chemické vlastnosti vody  | 
 Chemické vlastnosti vody: salinita, tvrdosť obsah kyslíka, zlúčenín dusíka a fosforu, PH vody  | 
 Vysvetliť chemické vlastnosti vody, čo spôsobuje tvrdosť , kyslosť , eutrofizáciu vody, vysvetliť vznik kyslých dažďov  | 
 
 1 
 CHE  | 
| 
 Globálne ekologické problémy a ich dôsledky  | 
 Kyslé dažde, ich následky na prírodu  | 
 Vznik kyslých dažďov, príčiny a dôsledky kyslých dažďov  | 
 Uviesť príklad dôsledkov kyslých dažďov na rastliny, živočíchy, človeka  | 
 
 1 
 BIO  | 
| 
 Globálne ekologické problémy a ich dôsledky  | 
 Znečisťovanie vôd  | 
 Znečistenie vôd priemyslom, chemickými látkami, domácnosťami  | 
 Uviesť príklad dôsledkov znečisťovania vôd na prírodu a človeka  | 
 
 1 
 BIO  | 
| 
 Voda pre život 
  | 
 Šetrenie vodou a čo môžem urobiť ja?  | 
 Prečo treba šetriť vodu? Ako znížiť znečistenie vody v domácnostiach?  | 
 Uviesť viacero tipov ako môžeš šetriť vodou doma, znížiť znečistenie odtekajúcej vody z domácnosti  | 
 
 1 
 INF  | 
9.ročník
| 
 Tematický celok  | 
 Téma  | 
 Obsahový štandard  | 
 Výkonový štandard  | 
 ČD  | 
| 
 Ochrana ŽP a vody  | 
 Aké množstvo vody je potrebné pre život?  | 
 Prieskum množstva vody spotrebovanej v domácnostiach  | 
 Vysvetliť nutnosť šetrenia vodou v každej domácnosti pri každodennej činnosti  | 
 
 1-2 
 PVC INF  | 
| 
 Globálne ekologické problémy a ich dôsledky  | 
 Voda a klíma na planéte Zem  | 
 Nazbierať informácie a vytvoriť projekt, ktorý prezentuje  | 
 Samostatná práca žiakov na projekte,  | 
 
 1-2 
 INF  | 
| 
 Ochrana ŽP a vody  | 
 Ako zlepšiť ŽP našej školy a správne využiť dažďovú vodu  | 
 Pozorovať životné prostredie školy a navrhnúť zmeny okolia na správne využitie dažďových vôd  | 
 Samostatná práca žiakov na aktivitách  | 
 
 1-2 
 INF 
 
  | 
„ Mysli globálne, konaj lokálne“