Základná škola s materskou školou Záriečie
Dodatok
k školskému vzdelávaciemu programu
zamerané na manažment dažďových vôd a klimatické zmeny
Názov Projektu: „Voda a klíma v našej škole“
Program: Prispôsobenie sa zmene klímy- prevencia povodní a sucha
Číslo projektu: ACC03001
www.eeagrants.org
V Záriečí dňa: 2. 9. 2014 Vypracovala: Mgr. Vráblová Natália
Vzdelávacia oblasť : |
Prispôsobenie sa zmene klímy |
Názov témy: |
Voda a klíma v našej škole |
Časový rozsah výučby |
4 hodiny, 36 hodín ročne |
Ročník |
Prvý až deviaty |
Škola |
ZŠ s MŠ Záriečie |
Názov dodatku k ŠkVP |
Voda a klíma v našej škole |
Kód a názov ŠVP |
ISCED 1 |
Stupeň vzdelania |
primárne vzdelanie |
Dĺžka štúdia |
5 rokov |
Forma štúdia |
denná |
Vyučovací jazyk |
slovenský |
Cieľom tohto dokumentu je:
- učiť žiakov o životnom prostredí – získavať vedomosti, ktoré pomáhajú zvýšiť a rozvíjať vnímavosť žiakov a uvedomovať si problémy klimatických zmien
- učiť žiakov prostredníctvom životného prostredia – rozvíjať zručnosti žiakov, ktoré umožňujú riešiť využitie dažďovej vody
- vychovávať žiakov pre životné prostredie – rozvíjať pozitívne hodnoty a postoje žiakov a viesť ich k priamej účasti na zveľaďovaní životného prostredia školy
- umožniť žiakom realizovať nápady a inovatívne riešenia využitia dažďovej vody a pod vplyvom vlastných inšpirácii pôsobiť na svoje rodiny a dospelú generáciu
- rozšíriť vedomosti žiakov týkajúcich sa úlohy vody v krajine a klimatických zmien
Charakteristika programu:
Učebný program umožňuje chápať, analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a jeho životným prostredím, najmä zmeny životného prostredia a klímy. Program je zameraný na chápanie živej a neživej prírody ako celku. To predstavuje poznanie vplyvu človeka na životné prostredie, a jeho následky ako sú extrémne výkyvy počasia, nárast povodní a závažného sucha, vysychanie riek a ubúdanie sladkej vody. Následky vplyvu človeka na životné prostredie pozorujeme prostredníctvom svojho okolia, školského areálu, okolia rieky Biela voda, priamym pobytom v prírode. Program vedie k schopnosti triediť informácie a poznatky, využívať ich v praktickom živote, rozvíjať aktívny a pozitívny vzťah k životnému prostrediu a ochrane neživých zložiek prostredia, vody. V tematickom celku Voda a klíma v našej škole sa používajú prvky už existujúcich predmetov – prírodoveda, vlastiveda, biológia, chémia, fyzika, občianska, hudobná a výtvarná výchova. Vyučovacie hodiny sa budú pravidelne striedať a svojimi úlohami a obsahom nadväzovať na 1.až 9. ročník.
Výchovno-vzdelávacie stratégie:
- zvyšovať povedomie v oblasti prispôsobovania sa zmene klímy
- rozvíjať schopnosti a zručnosti pri riešení praktických aktivít
- vedieť analyzovať situáciu, spracovať jednoduché správy z pozorovaní, hľadať odpovede a prinášať riešenia
- rozvíjať zručnosti pri pestovaní a ošetrovaní rastlín, pri práci na školskom pozemku
- rozvíjať pozitívny vzťah k životnému prostrediu a jeho ochrane
- vedieť spracovať jednoduchú správu z pozorovania a prezentovať jednoduchý projekt so zameraním na ciele, výsledky a ich využitie
- zrozumiteľne prezentovať svoje poznatky žiakom a širokej verejnosti
- využívať tvorivosť a nápaditosť, tvoriť závery na základe zistení, skúmaní alebo riešení úloh
- vyjadrovať svoje názory, postoje a skúsenosti
- pracovať v skupinách, vzájomne si radiť a pomáhať
- prezentovať výsledky svojej a skupinovej činnosti, vedieť zhodnotiť vlastné výkony
- používať správne postupy a techniky pri praktických činnostiach
- dodržiavať pravidlá bezpečnosti a ochrany zdravia
- rozvíjať zručnosti pri práci s prírodninami a pri terénnych pozorovaniach
Metódy vyučovania
Pri voľbe vyučovacích metód a foriem prihliada učiteľ na usporiadanie obsahu vyučovania, vlastné činnosti žiakov zacielené na dosiahnutie stanovených cieľov a kľúčových kompetencií žiakov.
Voľba metód závisí od obsahu učiva, cieľov vyučovacej hodiny, vekových a iných osobitostí žiakov a aktuálneho materiálneho vybavenia.
Metódy a formy výučby sú:
- dialóg a diskusia
- rozprávanie, opis
- práca s pojmami (tajnička)
- pokus- metóda názorného príkladu
- praktické pozorovanie v prírode
- aktivity a pracovné listy, tajničky
Organizačné formy
Z organizačných foriem sa uplatňuje:
- výkladová vyučovacia hodina kombinovaná s tvorivou samostatnou prácou žiakov
- praktická aktivita , projekt, samostatné pozorovanie
- terénne práce a pozorovania
Obsah vzdelávania
Obsah vzdelávania učebného programu je organicky spojený s obsahom vzdelávania v týchto tematických celkoch:
- Voda v prírode, vôkol nás a premeny počasia
- Voda pre život -význam vody pre rastliny, zvieratá a človeka
- Vlastnosti vody
- Rozdelenie vôd podľa pôvodu a použitia
- Kolobeh vody v prírode
- Zrážková voda
- Voda ako životný priestor pre rastliny a živočíchy
- Vodné ekosystémy
- Vplyv vody na životné podmienky a procesy organizmov
- Globálne ekologické problémy a ich dôsledky
- znečistenie vôd
- kyslé dažde
- topenie sa ľadovcov
- klimatické zmeny
- Čistenie odpadovej vody
- Ochrana ŽP a vody
- Využitie a manažment dažďových vôd
- Prispôsobenie sa zmenám klímy
Obsahový a výkonový štandard pre 1.– 9. ročník
I. stupeň
1.ročník
Tematický celok |
Téma |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
ČD predmet |
Voda v prírode |
Rôzne podoby vody |
Okolie – kde všade je voda |
Pozorovanie vody v prírode, na školskom pozemku |
1
PDA |
Voda v prírode |
Ročné obdobia, počasie |
Voda počas ročných období, dažďová voda |
Orientovanie sa v ročných obdobiach, hodnotenie zmien počasia |
2 PDA VYV |
Voda pre život, význam vody pre živé organizmy |
Voda, rastliny a živočíchy |
Význam vody pre živé organizmy |
Pochopenie významu vody |
1 SJL |
2.ročník
Tematický celok |
Téma |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
ČD predmet |
Voda v prírode, zrážková voda |
Dažďová voda |
Ako vzniká dážď? |
Pozorovanie odparovania dažďovej vody |
1 PDA |
Voda v prírode, kolobeh vody |
Kolobeh vody v prírode a ročné obdobia |
Kolobeh vody – najväčší pohyb v prírode |
Vedieť popísať vodný cyklus, vyhodnotiť zmeny počasia a zmeny skupenstiev vody |
1 VYV |
Význam vody pre človeka a životné prostredie |
Čo môžem urobiť ja pre ŽP |
Šetrenie pitnej vody |
Uvedomenie si potreby šetrenia vody |
2 SJL VYV |
3.ročník
Tematický celok |
Téma |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
ČD predmet |
Vlastnosti vody |
Senzorické(zmyslové) vlastnosti vody, fyzikálne vlastnosti vody |
Farba, pach, chuť vody, teplota, hustota, povrchové napätie vody |
Uvedomiť si, že voda, ktorá vyzerá čistá, nemusí byť pitná |
1
PDA |
Vlastnosti vody, skupenstva vody |
Skupenstva vody |
Tuhé, kvapalné a plynné skupenstvo vody |
Vedieť vyhodnotiť zmeny počasia a skupenstiev vody(pozorovanie na školskom pozemku)
Dramatizácia |
2
PDA
SJL |
Kolobeh vody
|
Ročné obdobia a kolobeh vody |
Vytvoriť minimodel kolobehu vody |
Vyjadriť umeleckými prostriedkami vlastné predstavy kolobehu vody |
1
VYV |
4.ročník
Tematický celok |
Téma |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
ČD predmet |
Vodné ekosystémy |
Vodný ekosystém – flóra, Rastliny a voda |
Riasy a since |
Vedieť , že v stojatých vodách žijú a rozmnožujú sa jednobunkové riasy a sinice, ktoré spôsobujú úhyn vodných organizmov |
1
VYV |
Voda ako životný priestor organizmov |
Vodný ekosystém – fauna. Živočíchy a voda. |
Spôsoby viazania sa na vodné prostredie |
Vysvetliť, že pri vode sú aj živočíchy, ktoré vo vode hľadajú obživu alebo sa rozmnožujú |
1
VYV |
Globálne ekologické problémy a ich dôsledky
|
Prečo je také teplo? |
Globálne otepľovanie |
Dôsledky otepľovania na živú prírodu |
2
INF |
II. stupeň
- ročník
Tematický celok |
Téma |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
ČD predmet |
Vodné ekosystémy |
Vodný ekosystém: prírodné a umele vodné ekosystémy |
Samočistiaca schopnosť vody stojatej a tečúcej vody |
Uviesť vlastnosti vody dôležité pre život organizmov, uviesť príklad znečistenia vody |
1
BIO |
Vodné ekosystémy |
Potravové vzťahy vo vodnom ekosystéme |
Potravové vzťahy rôznych vodných ekosystémov |
Vysvetliť, že každý vodný organizmus má svoj význam |
1
BIO |
Voda ako životný priestor organizmov |
Biomonitoring stojatej a tečúcej vody |
Určovanie drobných vodných organizmov |
Vedieť určiť vodné organizmy, vysvetliť ich význam |
1
PVC |
Globálne ekologické problémy a ich dôsledky
|
Topenie sa ľadovcov |
Topenie sa ľadovcov ako následok klimatických zmien |
Vedieť vysvetliť negatívne dôsledky otepľovania klímy |
1
GEO |
- ročník
Tematický celok |
Téma |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
ČD predmet |
Voda v prírode, vôkol nás a zmeny počasia |
Meranie objemu kvapalného telesa |
Vymeriavanie objemu dažďovej vody na školskom pozemku |
Poukázať na rôzne množstvo dažďovej vody, intenzívnosť zrážkovej činnosti |
1
FYZ |
Voda pre život |
Rastlinná a živočíšna bunka, jej zloženie |
Voda – hlavná zložka rastlinných a živočíšnych buniek |
Vysvetliť význam vody na bunkovej úrovni |
1
BIO |
Vplyv vody na životné podmienky |
Človek a voda, využitie vody, nepriama spotreba vody |
Narastajúca spotreba vody a využitie sladkej vody |
Objasniť, prečo spotreba vody stále stúpa, poukázať na nutnosť šetrenia |
1
INF |
Voda ako životný priestor organizmov
|
Kvalita vody, jej význam pre organizmy |
Zisťovanie kvality vody pomocou vodných bezstavovcov |
Poukázať na to, že vodné bezstavovce nám prezradia kvalitu vody a stupeň jej znečistenia |
1
BIO |
- ročník
Tematický celok |
Téma |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
ČD predmet |
Voda v prírode, vôkol nás a zmeny počasia |
Vyhotovenie meteorologickej záchytnej stanice a umiestnenie na školskom pozemku |
Zachytávanie a meranie množstva dažďovej vody na školskom pozemku v rôznych ročných obdobiach |
Poukázať na rozličné množstvo zrážok ako následok extrémnych výkyvov počasia |
1
FYZ |
Voda v prírode, zrážková voda a zmeny počasia |
Modelovanie dažďa, zrážkomer |
Vyhotovenie zrážkomera, meranie zrážok |
Poukázať na rozličné množstvo zrážok ako následok extrémnych výkyvov počasia |
1
FYZ |
Voda pre život, význam vody pre človeka |
Zásady správnej výživy, pitný režim |
Dôsledky zlého stravovania, zásady správnej výživy, pitný režim |
Uviesť príklad správneho zloženia stravy pre človeka, príklad škodlivosti nedostatočného a nadmerného pitia |
1
BIO |
Voda v prírode, vôkol nás |
Rozdelenie vôd podľa výskytu a významu |
Zrážková, povrchová, podzemná a minerálna Pitná, úžitková, odpadová, destilovaná voda |
Poznať rozdelenie vôd podľa výskytu a použitia, vysvetliť rozdiely medzi rôznymi druhmi vôd |
1
CHE |
8.ročník
Tematický celok |
Téma |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
ČD predmet |
Vlastnosti vody |
Chemické vlastnosti vody |
Chemické vlastnosti vody: salinita, tvrdosť obsah kyslíka, zlúčenín dusíka a fosforu, PH vody |
Vysvetliť chemické vlastnosti vody, čo spôsobuje tvrdosť , kyslosť , eutrofizáciu vody, vysvetliť vznik kyslých dažďov |
1
CHE |
Globálne ekologické problémy a ich dôsledky |
Kyslé dažde, ich následky na prírodu |
Vznik kyslých dažďov, príčiny a dôsledky kyslých dažďov |
Uviesť príklad dôsledkov kyslých dažďov na rastliny, živočíchy, človeka |
1
BIO |
Globálne ekologické problémy a ich dôsledky |
Znečisťovanie vôd |
Znečistenie vôd priemyslom, chemickými látkami, domácnosťami |
Uviesť príklad dôsledkov znečisťovania vôd na prírodu a človeka |
1
BIO |
Voda pre život
|
Šetrenie vodou a čo môžem urobiť ja? |
Prečo treba šetriť vodu? Ako znížiť znečistenie vody v domácnostiach? |
Uviesť viacero tipov ako môžeš šetriť vodou doma, znížiť znečistenie odtekajúcej vody z domácnosti |
1
INF |
9.ročník
Tematický celok |
Téma |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
ČD |
Ochrana ŽP a vody |
Aké množstvo vody je potrebné pre život? |
Prieskum množstva vody spotrebovanej v domácnostiach |
Vysvetliť nutnosť šetrenia vodou v každej domácnosti pri každodennej činnosti |
1-2
PVC INF |
Globálne ekologické problémy a ich dôsledky |
Voda a klíma na planéte Zem |
Nazbierať informácie a vytvoriť projekt, ktorý prezentuje |
Samostatná práca žiakov na projekte, |
1-2
INF |
Ochrana ŽP a vody |
Ako zlepšiť ŽP našej školy a správne využiť dažďovú vodu |
Pozorovať životné prostredie školy a navrhnúť zmeny okolia na správne využitie dažďových vôd |
Samostatná práca žiakov na aktivitách |
1-2
INF
|
„ Mysli globálne, konaj lokálne“